Olemme ystäväni kanssa usein keskustelleet siitä, miten tehokkaasti ruotsalaiset osaavat markkinoida itseään, tuotteitaan ja yrityksiään. En pui nyt yritysten toiminnan eettisyyttä, vaan kykyä luoda tuotteelle tai ketjulle sellainen imago, että sitä hingutaan kaikilla mantereilla.

Hämmästyttävää asiassa on se, etteivät esimerkiksi H&M:n, Ikean tai Absolut Vodkan laadullinen taso eroa merkittävällä tavalla muusta tarjonnasta. Mutta ruotsalaiset hallitsevat tärkeimmän: markkinoinnin. Sain siitä jälleen uuden todisteen käydessäni Wäinö Aaltosen Museon Wild-näyttelyssä. Vientiartikkelina on tällä kertaa idyllinen punainen tupa – tuo perinteinen talon ihannekuva, jonka taiteilija Mikael Genberg on sijoittanut poikkeuksellisiin paikkoihin, muun muassa tammen latvaan ja Mälaren-järvelle.

Seuraavaksi Genberg aikoo viedä tuvan kuuhun. Luitte aivan oikein. Ällistyttävintä tässä utopistiselta kuulostavassa hankkeessa on, että se on jo kovaa vauhtia toteutumassa, sillä taiteilija on saanut mukaansa Ruotsin valtion avaruusfysiikan tutkimuslaitoksen IRF:n ja Uppsalan yliopiston The Ångström Space Technology Centren.

Idea on tämä: kuuhun tehdään miehittämätön lento, joka kuljettaa kuun pinnalle Genbergin punaisen tuvan. Projektia esitelleen tekstin mukaan "tupa tehdään kevyestä, puhaltamalla täytettävästä materiaalista, joka kovettuu auringon UV-säteilyssä". Jos ja kun näin käy, maailman spotit kohdistuvat – jälleen kerran – rakkaaseen länsinaapuriin, ja idyllisen mökin vanavedessä mediajulkisuuteen saatetaan myös monta muuta ruotsalaista projektia.

Onko kyse ruotsalaisten rohkeudesta, ällistä vai kyvystä ajatella asiat toisin – hurjemmin, vapaammin, enemmän mielikuvitusta käyttäen? Miten ihmeessä he sen aina tekevät? Lisätietoa Mikael Genbergin kunnianhimoisesta Luna Resort -hankkeesta löytyy —> täältä.

Kirjoittaja: Viides rooli. Julkaistu aiemmin Viidennen roolin blogissa  31.7.